Kezdőlap Rólunk Bemutatkozunk Kiadányaink Partnereink Szakterületek Adatvédelem (GDPR) Innováció és technológia Ingatlan és beruházás Infokommunikáció Menedzsment és munkajog Gazdaság és vállalkozás Cikkek Adatvédelem (GDPR) Gazdaság és vállalkozás Infokommunikáció Ingatlan és beruházás Innováció és technológia Menedzsment és munkajog Megjelenések Kapcsolat
Háttérzene a plázában – avagy elveszve a közös jogkezelés útvesztőjében
jelen cikkünk 2016. május 31. napján íródott, 2019. augusztus 28. napján frissítettük

A mindennapi életünk során teljesen természetesnek hat, ha betérve egy bevásároló központba vagy étterembe az éppen aktuális nyári slágerek szólnak, vagy az ünnepek közeledtével az ünnepi hangulat fokozására például hatásvadász módon karácsonyi dalokkal bombázzák a vásároló kedvünk.


De vajon mi a jogi háttere annak, hogy bemegyünk egy bevásárló központba vagy étterembe és a háttérben zenét hallhatunk? Vajon ez jogdíjköteles tevékenység, és ha igen, ki fizet és kinek a zeneszolgáltatás után? Mit jelent a közös jogkezelés és hogyan működik ma Magyarországon? Hétköznapi emberként fel sem merül bennünk, hogy ezen zenék lejátszása mögött komplex jogi szabályozás található, amely szigorú szabályok mentén igyekszik a zenefelhasználás és a jogkezelés igen bonyolult rendszerét átláttatni és betartatni a zenefelhasználóval, bolttulajdonossal.

Mi is az a „közös jogkezelés”?

A közös jogkezelés fogalma és rendszere rémisztő hatást kelthet mind a jogosult, mind a felhasználó számára, tekintettel a szabályozás összetettségére és terjedelmes voltára. Egy szerzői mű vagy kapcsolódó jogi teljesítmény bármely felhasználásához szükséges a szerző engedélye, hiszen olyan szellemi alkotásról van szó, amelyet a fogyasztó közönségnek meg kell becsülnie, és amellyel nem rendelkezhet szabadon. A közös jogkezelés lényege abban rejlik, hogy a szerzői jogosult képtelen egyénileg megadni a művek felhasználásához az említett engedélyt, ezért ezt a jogát a jogosultak által létrehozott szervezetek útján gyakorolhatja. Magyarországon ezt a tevékenységet kilenc közös jogkezelő szervezet látja el, komplex tevékenységként, hiszen túl azon, hogy megállapítja a felhasználás feltételeit, a jogdíjakat, amelyeket beszed és feloszt, többek között ellenőrzi a művek felhasználásának szabályszerűségét és fellép a jogok megsértése ellen is. 2012-ig bezárólag Magyarországon egy műfajtára vonatkozóan csak egyetlen testület volt jogosult a közös jogkezelésre, azonban 2012 eleje óta megszűnt ez a monopolhelyzet, így az egyes műfajtákra és szomszédos jogi teljesítményekre vonatkozóan az adott jogosulti csoport tekintetében akár több ilyen szervezet is nyilvántartásba vehető.

A közös jogkezelő szervezet olyan szervezet, amely erre vonatkozó törvény, szerződés vagy egyéb jogviszony alapján céljaként vagy fő tevékenységeként közös jogkezelést végez, és a következő feltételek közül legalább az egyiket teljesíti:

a) tagjai jogosultak vagy jogosultakat képviselő szervezetek – ideértve más közös jogkezelő szervezeteket és a jogosultak szövetségeit is – vagy ez utóbbi személyek ellenőrzése alatt áll,

b) nyereségszerzési cél nélkül működik.

Működésüket több körülmény feltételezi. Az első és legfontosabb, hogy akkor lehetséges a működésük, ha a jogosultak jogaikat nem tudják egyénileg gyakorolni. Másodszor szükséges a meghatározott jogi feltételeknek eleget tennie, harmadszor pedig a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (a továbbiakban: SZTNH) – amely a felügyeletet is gyakorolja – kell, hogy nyilvántartásba vegye. A közös jogkezelés rendszere hazánkban három típusba tagozódik egy közös ismérvvel, a kiterjesztett hatály kizárólagosságával. Így tehát ismert

a) a kötelező,

b) a törvény által előírt, de kilépést engedő és

c) az önkéntes közös jogkezelés.

Sem nem közös, sem nem kiléptetett, hanem független

Az angolszász jogrendszerből átvett és a magyar szerzői jogtól korábban idegen intézmény, a független jogkezelés sokak számára nagy érdeklődést keltett. Lényeges eltérés az eddigi közös jogkezeléshez képest, hogy a független közös jogkezelők nem végezhetnek kiterjesztett hatályú közös jogkezelést, nem állnak a jogosultak tulajdonában és ellenőrzése alatt, illetve profitorientáltak. Fontos megkötés azonban számukra is a bejelentési kötelezettség az SZTNH felé.

Hogyan léphet ki valaki a közös jogkezelés alól?

A kiléptetés, bár a közös jogkezelésről szóló törvény 18. § szabályozása alapján egyértelműnek tűnhet, a gyakorlatban nehézkes és számos jogvitára ad alapot. Amennyiben a jogosult előzetesen tiltakozik művei felhasználásának a közös jogkezelés keretei között megvalósuló engedélyezése ellen, úgy a továbbiakban művei kiléptetésre kerülnek a kiterjesztett hatályú közös jogkezelés alól. A mai viszonyok között a kiléptetés sok lehetőséget nyújt a zeneszolgáltatás erősödő, bővülő és sok alternatívát kínáló piacán, hiszen művek ezreinek katalógusba rendezése és annak kiléptetése ígéretes megoldást jelent. 

Haszon nélkül a haszonelvűek világában

Az out of commerce intézménye nem kereskedelmi célú felhasználás engedélyezését jelenti olyan művek esetén, amelyek egyébként közös jogkezelő szervezet alá tartoznak, de a felhasználásuk nem jár kereskedelmi haszonszerzéssel. Itt fontos, hogy a jogosult által egyénileg engedélyezett felhasználás sem közvetve, sem közvetlenül nem irányulhat azonban jövedelemszerzésre.

Az intézmény szabályozásának hosszas előkészítésének eredményeképpen a 2019. május 17-én kihirdetett, a digitális egységes piac szerzői jogáról szóló irányelv külön fejezetet szentel a kereskedelmi forgalomban már nem kapható műveknek. Meghatározása szerint „egy mű vagy más védelem alatt álló teljesítmény akkor minősül kereskedelmi forgalomban nem kaphatónak, ha a nyilvánosság számára való hozzáférhetőség megállapítására tett észszerű erőfeszítések alapján jóhiszeműen vélelmezhető, hogy a mű vagy más védelem alatt álló teljesítmény egésze a szokásos kereskedelmi csatornákon keresztül a nyilvánosság számára nem hozzáférhető”. A szabályozás eredményeképpen az ezen definíciónak megfelelő, kereskedelmi forgalomban nem kapható művek az irányelvben meghatározott feltételekkel a jövőben digitalizálás által széles körben hozzáférhetővé válnak. Az irányelv átültetéséről a tagállamoknak 2021. június 7-ig kell gondoskodniuk.

Összefoglalva tehát elmondhatjuk: Jól látható, hogy a rendszerben található jogkezelő szervezettípusok között megmaradtak a reprezentatív közös jogkezelő szervezetek is, és mellé megjelentek a független típusúak. Kétségtelen továbbá, hogy a független jogkezelők sikerrel integrálódtak a rendszerbe, ugyanakkor működésük nem zökkenőmentes a szabályozási környezet hiányosságai okán. Magyarországon jelenleg a piacon lévő közös jogkezelő szervezetek legnagyobb problémája, hogy nincs egységes jogszabályi háttér a kiléptetés menetére vonatkozóan, így a közös jogkezelés alól kilépetni kívánt katalógusok sokszor hosszas kanossza-járásra kényszerülnek, melynek sikeressége után még mindig kérdéses marad a jogdíjak felosztásának jogszerűsége.

További cikkeink a témában

 

Big brother, avagy bekamerázhatóak-e a munkahelyek? -1. rész

2019. január 13. „A munkáltató tájékoztatja a munkavállalókat, hogy a munkahelyen elektronikus megfigyelőrendszert alkalmaz.” Az esetek többségében ezzel ki is merül a munkáltatók kamerarendszer-üzemeltetésselkapcsolatos tájékoztatója, holott akár az Általános Adatvédelmi Rendelet (ismertebb nevén: GDPR), akár a hazai vonatkozó jogszabályok (különösen a Munka Törvénykönyve vagy a Vagyonvédelmi törvény) rendelkezései szerint is kiterjedt tájékoztatási kötelezettség terheli a munkáltatót nemcsak a kamerarendszer üzemeltetésének tényéről, de például a kamerák […]

A GDPR „saláta” – Feltét-variációk II.: Kamerák

2019. augusztus 12. Az EU 2016. április 6-án megállapodott adatvédelmi keretének nagyszabású reformjáról, elfogadva a húszéves 95/46/EK irányelv és a rendőrségi irányelv helyébe lépő általános adatvédelmi rendeletet (a továbbiakban: GDPR) tartalmazó adatvédelmi reformcsomagot, melynek rendelkezései 2018. május 25. óta közvetlenül alkalmazandóak. A hazai adatvédelmi jogszabályi környezet GDPR megfeleltetésének keretében egyrészt 2018. augusztus 25-i hatállyal megtörtént az információs önrendelkezési […]

A világkereskedelem játékszabályai

2019. október 16. Néhány hónapra az új évtizedtől, már senkinek sem újdonság, hogy a karácsonyi ajándékot, egy új ruhát, vagy elektronikai cikket a világ másik feléről, egy erre kialakított webshop felületről rendeli meg. A várva várt csomag a nemzetközi árufuvarozás keretében, több héten keresztül akár több ezer kilométert is utazhat, mire házhoz szállítják. A magánszemélyek megrendelései azonban, csupán […]

Kérdése van? Keressen minket bizalommal!

Kapcsolatfelvétel

Rugalmasság

Ügyfeleink teljes körű kiszolgálása érdekében akár cégénél kihelyezve is segítünk sürgős jogi problémáinak megoldásában. Munkatársaink telefonon és e-mailen is elérhetőek.

Gyorsaság

Irodánk a cégjogi és a szerződések elkészítésével kapcsolatos feladatokat 5 munkanapos határidővel vállalja. Egyéb munkatípusokkal kapcsolatban egyedi határidők megadásával igyekszünk a leghatékonyabb és leggyorsabb megoldást kínálni Önnek és cégének.

Hatékonyság

Ügyfeleink hatékony, lényegre törő, gyors és precíz kiszolgálása alapelveink egyike. Nem végzünk felesleges, időhúzó munkát, így Önnek sem kell a jó megoldásra napokat várnia!

Szakértelem

Jogász munkatársaink kiemelkedő szakértelemmel látják el a megjelölt szakterületeken cége ügyeit a magyar mellett angol nyelven is. Így a mi szaktudásunk az Ön vállalatának építőköve.