Néhány hónapra az új évtizedtől, már senkinek sem újdonság, hogy a karácsonyi ajándékot, egy új ruhát, vagy elektronikai cikket a világ másik feléről, egy erre kialakított webshop felületről rendeli meg. A várva várt csomag a nemzetközi árufuvarozás keretében, több héten keresztül akár több ezer kilométert is utazhat, mire házhoz szállítják. A magánszemélyek megrendelései azonban, csupán töredékét adják annak a globális kereskedelemnek, ami például 2019 második negyedévében – mindössze 3 hónap alatt – 4718000 millió USA dollár értékben bonyolódott a világban a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) export és import mutatói alapján. Természetesen ezt a hatalmas pénz és árumozgást jogügyletek milliói hozzák létre és biztosítják, amelyek lehetővé teszik, hogy a világkereskedelem e hatalmas számokhoz képest megbízhatóan és kiszámíthatóan működjön.
Ennek a hajókkal, vonatokkal, repülőkkel, közúti járművekkel átszőtt összetett hálózatnak egyszerű és a szereplők által könnyen értelmezhető szabályrendszerre van szüksége a hatékony működéshez. Ebből a célból hozta létre a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC) 1936-ban először a nemzetközi kereskedelemben alkalmazandó standardokat, vagy másnéven szokványokat, amely az INCOTERMS (International Commercial Terms) összefoglaló nevet kapta. Az Incoterms szokványok nem jogszabályok, a nemzetközi kereskedelemben azonban széles körben ismertek és elfogadottak, így az eladók és vevők egyaránt előszeretettel alkalmazzák olyan szerződéseknél, ahol nemzetközi szállításra van szükség. Az Incoterms különböző klauzulákkal rendelkezik a költségek és a kárveszély eladó és vevő közötti megosztásának lehetőségeiről. Ilyenkor egy klauzulaként a szerződés részévé válnak, amely egy három betűből álló mozaikszó révén meghatározza, hogy a szállítással összefüggő díjak megfizetéséért és a kockázatért ki, és a szállítás mely pillanatáig felelős.
Az ICC bejelentette, hogy jövő év január elsején hatályba lép az Incoterms 2020, amely a digitalizált világ által megkívánt hatékonyságot és gyorsaságot vegyíti az elmúlt több mint 80 év globális kereskedelmi tapasztalataival annak érdekében, hogy egy kiegyensúlyozott és ellenőrizhető nemzetközi szállítmányozási hálózatot tegyen lehetővé és a szállítással kapcsolatos jogviták feloldása e szabályokkal egyszerűbbé válhasson. Az Incoterms 2020 a korábbi 2010-es paritásokhoz képest tartalmaz néhány jelentősebb változást:
- ’DAT’ (Delivered at Terminal) paritásnak a neve változik ’DPU’-ra (Delivered at Place Unloaded), ezáltal az ICC szerint hatékonyabban elkerülhetőek lesznek a szállítás helyére vonatkozó jogviták,
- A ’CIP’ (Carriage and Insurance Paid to) és ’CIF’ (Carriage Insurance and Freigth) paritásoknál található biztosítási elemmel kapcsolatos elvárások mutatnak változást,

- szigorodnak a biztonsági követelmények a szállítókonténerek átvilágításával összefüggésben,
- szintén lényeges változást jelent, hogy a 2010-es Incotermshez képest, amely harmadik személyt feltételezett az eladó és a vevő közötti szállítás biztosítására, az Incoterms 2020 már szabályozza azt az esetet is, ha az eladó vagy a vevő egyben szállítást is végez az adott jogviszony keretében
Az idén karácsonyra megrendelt ajándékok még jó eséllyel az Incoterms 2010 szabályai szerint utazzák körbe a fél világot mielőtt betehetjük őket a fa alá, de az új évben sem merülnek feledésbe, mivel szerződésbe foglalhatók lesznek továbbra is az Incoterms 2020-as új standardjai helyett.
További cikkeink a témában
Örökség = felelősség. Cégek esetében is
2019. november 13. Egy gazdasági társaság tagjának halálakor az örökösöknek általában nem az az elsődleges, hogy a társaság továbbműködéséhez szükséges intézkedésekről gondoskodjanak. A tag halála azonban drasztikus változásokat idézhet elő egy gazdasági társaság életében is. A tag jogviszonyának megszűnése különösen akkor hat ki negatívan a társaság mindennapjaira, ha így a társaság tagjainak száma a törvényi minimum alá csökken. […]
A GDPR „saláta” – Feltét-variációk II.: Kamerák
2019. augusztus 12. Az EU 2016. április 6-án megállapodott adatvédelmi keretének nagyszabású reformjáról, elfogadva a húszéves 95/46/EK irányelv és a rendőrségi irányelv helyébe lépő általános adatvédelmi rendeletet (a továbbiakban: GDPR) tartalmazó adatvédelmi reformcsomagot, melynek rendelkezései 2018. május 25. óta közvetlenül alkalmazandóak. A hazai adatvédelmi jogszabályi környezet GDPR megfeleltetésének keretében egyrészt 2018. augusztus 25-i hatállyal megtörtént az információs önrendelkezési […]
NINCSENEK TITKAIM – LEHETNEK?
2018. szeptember 22. A munkaviszony során, bár a munkáltatóra klasszikusan az erősebb pozícióban lévő félként tekintünk, a munkavállalók bírhatnak olyan információkkal, amelyek titokban tartásával vagy éppen a munkáltatóval történő közlésével a munkaviszony létesítésére, módosítására vagy megszüntetésére hatással lehetnek. Leszögezhetjük, hogy fontos a felek közötti szilárd bizalom, azonban a munkavállaló nem köteles feltétlenül minden rá vonatkozó személyes adatot közölni a munkáltatóval, csak […]
Kérdése van? Keressen minket bizalommal!
Rugalmasság
Ügyfeleink teljes körű kiszolgálása érdekében akár cégénél kihelyezve is segítünk sürgős jogi problémáinak megoldásában. Munkatársaink telefonon és e-mailen is elérhetőek.
Gyorsaság
Irodánk a cégjogi és a szerződések elkészítésével kapcsolatos feladatokat 5 munkanapos határidővel vállalja. Egyéb munkatípusokkal kapcsolatban egyedi határidők megadásával igyekszünk a leghatékonyabb és leggyorsabb megoldást kínálni Önnek és cégének.
Hatékonyság
Ügyfeleink hatékony, lényegre törő, gyors és precíz kiszolgálása alapelveink egyike. Nem végzünk felesleges, időhúzó munkát, így Önnek sem kell a jó megoldásra napokat várnia!
Szakértelem
Jogász munkatársaink kiemelkedő szakértelemmel látják el a megjelölt szakterületeken cége ügyeit a magyar mellett angol nyelven is. Így a mi szaktudásunk az Ön vállalatának építőköve.