Kezdőlap Rólunk Bemutatkozunk Kiadányaink Partnereink Szakterületek Adatvédelem (GDPR) Innováció és technológia Ingatlan és beruházás Infokommunikáció Menedzsment és munkajog Gazdaság és vállalkozás Cikkek Adatvédelem (GDPR) Gazdaság és vállalkozás Infokommunikáció Ingatlan és beruházás Innováció és technológia Menedzsment és munkajog Megjelenések Kapcsolat
A HR és az adatvédelem
jelen cikkünk 2018. július 27. napján íródott, 2019. szeptember 18. napján frissítettük

Az adatkezelés önkéntessége, illetve célhoz kötöttsége ugyan korántsem újdonság a HR életében (sem), az új szabályozás azonban ezeken az elvi kereteken túlmutat. Átlátható és következetes gyakorlat kialakítását követeli meg; így az adatok megfelelő kezelésével, mint eszközzel kívánja az adatok maximális védelmét, mint célt biztosítani. 

Mivel a HR már a munkavállalók kiválasztása során találkozik a jelöltek személyes adataival, a folyamat elejétől kezdve adatkezelőnek minősül. Éppen ezért kijelenthető, hogy a HR egy olyan terület, amelynek különös figyelmet kell szentelnie az adatvédelmi szabályoknak történő megfelelésnek.  

Végezetül pedig a fent ismertetett eseteket célszerű egy adatkezelési szabályzatban rögzíteni, annak érdekében, hogy a munkavállalói joggyakorlás és a munkáltatói kötelezettség teljesítése minél átláthatóbb és követhetőbb legyen.

Íme pár fontos adatvédelmi szabály a HR életéből:

  1. Jelentkezés álláshirdetésre. Ugyan maga a jelentkezés – az esetek többségben – már önmagában önkéntes alapon történik, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a jelölt önéletrajzában szereplő adatok kezeléséhez külön hozzájárulást kell beszerezni (amely a cég adatvédelmi tájékoztatójának megismerése vonatkozó nyilatkozatot is magában foglalja).
  2. Már munkavállalóként – rálátás az adataimra. Szintén nem teljesen új, de annál fontosabb követelmény: a munkavállalókat a munkaviszony létesítésekor tájékoztatni kell arról, hogy személyes adataikat cégen belül, pozíció szerint ki és milyen esetben jogosult megismerni. Ezen felül, amennyiben az adattovábbítás elektronikus úton történik, biztosítani kell, hogy az zárt informatikai rendszeren keresztül valósuljonmeg. Fontos, hogy az adatkezelési szabályzatban külön ki kell térni arra, hogy a könyvelést, bérszámfejtést, cafeteriával kapcsolatos szolgáltatást mely külső cég végzi – amennyiben az adott cégnél ezek a feladatok ki vannak szervezve.
  3. Adataim sorsa a munkaviszony megszűnése után. Az új szabályozás egyik fő irányvonalának megfelelően ekkor – is – törekedni kell az adatminimalizációra. A kötelezően megőrizendő adatokon kívüli adatokat (pl. nyugdíj megállapításhoz szükséges adatok) véglegesen törölni kell a cég rendszeréből, vagy anonimizálni kell azokat.

További cikkeink a témában

 

Háttérzene a plázában – avagy elveszve a közös jogkezelés útvesztőjében

2016. május 31. A mindennapi életünk során teljesen természetesnek hat, ha betérve egy bevásároló központba vagy étterembe az éppen aktuális nyári slágerek szólnak, vagy az ünnepek közeledtével az ünnepi hangulat fokozására például hatásvadász módon karácsonyi dalokkal bombázzák a vásároló kedvünk. De vajon mi a jogi háttere annak, hogy bemegyünk egy bevásárló központba vagy étterembe és a háttérben zenét […]

Egyszer és mindenkorra felelős lettél – Minden, amit tudni érdemes a vezető tisztségviselő felelősségről

2016. február 17. Az új Ptk. alapján a vezető tisztségviselő az ügyvezetési tevékenysége során minden kárért, amelyet a társaságának okoz, olyan módon felel a társasággal szemben, ahogy a szerződésszegéssel okozott kárért való felelősség szabályai rendelkeznek. Ki a vezető tisztségviselő? A vezető tisztségviselő az a személy, akit az adott cég alapítója erre a pozícióra kinevez. Kft., Bt. és KKt. […]

Panorámaszabadság, avagy te tudod, hogy hol, mit és mikor lehet fényképezni Európában a szerzői jog tükrében?

2015. augusztus 3. Mi is az a Panorámaszabadság?  A panorámaszabadság (angolul: freedom of panorama, FoP) egyes szerzői jogi rendszerekben meglévő szabályozás, amely megengedi a jogvédett művekről fényképek vagy más származtatott művek készítését és azok felhasználását az eredeti mű jogtulajdonosának engedélye nélkül is, ha az eredeti mű “a panoráma része” (a pontos szabályozás változó, de ilyen lehet például egy […]

Kérdése van? Keressen minket bizalommal!

Kapcsolatfelvétel

Rugalmasság

Ügyfeleink teljes körű kiszolgálása érdekében akár cégénél kihelyezve is segítünk sürgős jogi problémáinak megoldásában. Munkatársaink telefonon és e-mailen is elérhetőek.

Gyorsaság

Irodánk a cégjogi és a szerződések elkészítésével kapcsolatos feladatokat 5 munkanapos határidővel vállalja. Egyéb munkatípusokkal kapcsolatban egyedi határidők megadásával igyekszünk a leghatékonyabb és leggyorsabb megoldást kínálni Önnek és cégének.

Hatékonyság

Ügyfeleink hatékony, lényegre törő, gyors és precíz kiszolgálása alapelveink egyike. Nem végzünk felesleges, időhúzó munkát, így Önnek sem kell a jó megoldásra napokat várnia!

Szakértelem

Jogász munkatársaink kiemelkedő szakértelemmel látják el a megjelölt szakterületeken cége ügyeit a magyar mellett angol nyelven is. Így a mi szaktudásunk az Ön vállalatának építőköve.